fredag, april 07, 2006

Det är bättre med ensam ensamhet än ensamhet när man är två

Jag sitter i en sushibar, ett par sitter bredvid. Jag gissar att de är i min ålder. Båda har alldagliga utseenden av typen ”Hej, vi har gått på KTH.”

Killen: Var ditt gott?
Tjejen: Ja. Och ditt?
Killen: Gott.

Detta är allt de säger till varandra under hela måltiden. Av deras ansiktsuttryck att döma är de inte sura, de har bara inget att säga varandra. Att de är ett par är tydligt, de har likadana jackor i olika färger och förlovningsringar. Hur gick detta till? Är de bara två tråkiga personer som fann varann och blev jättetråkiga ihop undrar jag. Inte för att man måste prata med varandra hela tiden, men jag tycker ändå man ska försöka komma på saker att tala om ute bland folk så att det åtminstone verkar som att man har trevligt.

Är de lyckliga?

Tjejen ser inte riktigt glad ut i ögonen, inte ledsen heller, mera uttråkad. Jag letar efter nyanser i killens ansikte men det är bara helt blankt. Han är säkert helt nöjd med att ha tråkigt, han är van, KTH var minsann inte så kul det heller.

Kanske är de bara två som blev över. Två ensamma som var trötta på ensamhet och som såg på varandra en dag och sa; ” Jaha. Då får väl vi två bli ihop då.”

Så sitter de där ikväll, tysta bredvid varandra i soffan framför tv-flimret. Om natten somnar de med ryggarna mot varandra.

17 Comments:

Anonymous Anonym said...

en del av mig håller med dig om allt om det paret. å andra sidan, hur trött blir man inte på par som försöker låtsas att de har trevligt när de är ute bland folk? det är bra för stockholmarna att se att man inte behöver tjattra hela tiden. folk kan ha det bra ändå. eller inte. eller?

07 april, 2006 19:18  
Anonymous Anonym said...

du har såklart fel steven...de riktigt tråkiga paren, de som inte säger så mycket och är nöjda med det, går inte till sushibarer. Tråkiga par som inte säger så mycket och inte är nöjda med det går till sushibar för lite omväxling; "kanske är det det där nya vi har sökt, lite japansk mat, den är ju rå, det är väl ovanligt?". Men av allt att döma blir det ju inte så ovanligt ändå..det blir bara vanligt, tråkigt och tragiskt. Lite som en random svensk film med Lena Endre.

07 april, 2006 19:47  
Blogger joelh said...

det är möjligt att du har rätt i detta specifika fall, men är det inte spaningar som dessa som sätter sån press på oss [människor i allmänhet, par i synnerhet] när vi rör oss i sociala miljöer, inför andras ögon? ve den som ser uttråkad ut! jag har gått ENSAM till puben och sett på hockey en del senaste veckan, och somliga av mina vänner har nästan tyckt jag varit modig! (andra har sett det som en bekräftelse på att jag verkligen är en kuf (: )

07 april, 2006 20:52  
Anonymous Anonym said...

Men killar HALLÅ! De hade ju gått på KTH sa jag ju, självklart har de jättetråkiga liv. Jag tror säkert att ni har jättekul med era fruar fast ni är tysta på sushibarer, men jag kan sätta min kropp på att KTHparet har en riktig tråkig kväll framför Så ska det låta.

Och Dr Phil- welcome, what an honour! Kom gärna tillbaka och håll med mig mer. Hälsa din lovely wife and son.

07 april, 2006 21:26  
Anonymous Anonym said...

Jag tyckte mest det var fint skrivet. Sorgligt liksom, för vem känner inte igen sig i den beskrivningen av ett förhållande på väg att dö?

07 april, 2006 21:39  
Anonymous Anonym said...

vad är det för fel med att ha tråkigt med sin älskde?

07 april, 2006 21:42  
Blogger Lovisienstadt said...

erina, jag håller med dig om allting. jag tror de hade astråkigt och helt grå liv. MEN, jag brukar också gå på restauranger med min kille och inte prata. typ läsa en tidning. det är jättebra.

07 april, 2006 22:17  
Blogger joelh said...

jag håller fast vid att jag har rätt, och att man inte ska recensera liv (hey, nu tror jag att jag just erövrade the higher moral ground!)

07 april, 2006 22:42  
Anonymous Anonym said...

joelh - du får mig att tro att du inte gillar mitt program?

08 april, 2006 07:41  
Blogger joelh said...

dr: det händer dock att det överraskar i visdom!
harmoniska-tystingar-går-inte-på-sushibar-analysen var bra!

08 april, 2006 08:34  
Anonymous Anonym said...

Du beskriver min skräck, Erina.

Om det enda man har att diskutera är maten man äter (se till att din partner äter god mat, för då trivs den ju åtminstone på ett plan) kan man lika gärna vara tyst. Jag hatar Var ditt gott? och jag vill bara skrika JA! MATEN SMAKAR GOTT I MIN MUN, MEN JAG VILL HELLRE HA DIN TUNGA DÄR!!!. Fy för slentrian och tristess!

Man kan inte dra med sig vardagen när man äter sushi. Bestämmer man sig för att äta ute måste man bjucka på det rosaskimrande i vardagen på lite fest.

Är jag osammanhängande?

08 april, 2006 15:23  
Anonymous Anonym said...

Ja. Du är sexuellt frustrerad. That's why.

08 april, 2006 15:41  
Anonymous Anonym said...

Så, Phil, vad ska jag göra?

08 april, 2006 18:17  
Anonymous Anonym said...

Snälla Foxy, det här är inte Ricki Lake! Men om du absolut måste veta så är botemedlet mot sexuell frustration ohämmad kopulering. Om en främling känns rätt, gör det! Har nån någonsin tagit skada av att knulla runt lite?

Erina, jag ville inte ta upp det här på din fina blogg, det var helt och hållet foxy...

09 april, 2006 03:34  
Anonymous Anonym said...

Ha ha! Fortsätt gärna med din rådgivning här, det finns så många tysta par därute som behöver dig.

09 april, 2006 09:03  
Anonymous Anonym said...

Erina är mer Oprah än Ricki, du har rätt Dr.P. Och tack! Nästa gång Erina käkar ute kommer hon att höra:

Killen: Var ditt gott?
Tjejen: Ja. Och ditt?
Killen: Gott.
Tjejen: Bra. Ska vi skjuta maten åt sidan och knulla?
Killen: Här?
Tjejen: Visst!
Killen: OK
Erina: Shit!

09 april, 2006 14:14  
Anonymous Anonym said...

Erry, kommer du ihåg när vi var på cafe 60 och inte pratade nånting...i ca 2 timmar. Och vad trevligt vi hade, och roligt också! Men vi har ju inte gått på KTH vi så vi klarar ju sådana sociala ekvilibrationer(!)

/M

13 april, 2006 18:24  

Skicka en kommentar

<< Home