torsdag, april 06, 2006

Parförhållanden jag undrar över

Anette & Dolph Lundgren
Ett jetsetpar. Anette kommer från öfvrekretsar och Dolph knatar på som c-skådis i actionfilmer som bara kommer ut på vhs i Canada. Läste i en intervju att Dolph bor i London och Anette bor i Marbella med barnen. De träffas lite då och då när de känner för det. Varför då? Vill de inte bo ihop? När Anette är uttråkad drar hon till New York i några veckor och partar och shoppar. Var är barnen då, Dolph bor ju i London? De måste väl gå i skolan som vanligt? Lever Anette & Dolph i ett öppet förhållande?
Rich people, alltså vem förstår dem?

Helene & Ernst Billgren
Ernst är bästis med E-type. De gillar att vara ute på Stureplan och ragga på småtjejer on-sön varje vecka året om. När Kronprinsessan Viktoria fyllde år en gång och hon var tvungen att sitta i sin hideous landskapsdräkt som vanligt på Öland, då spelade E-type och Ernst Billgren för henne och för hela svenska folket. Och Viktoriastackarn, hon fick sitta och digga i tv och låtsas att det var bra som hon alltid måste. Ernst & E-type var även med på efterfesten på Solliden. Varför var de inbjudna? De är väl dubbelt så gamla som Viktoria och hennes polare. Ernst barn är typ i deras ålder, de måste väl skämts brallorna av sig av att se sin pappa fjanta runt i tv? Och hallå, han är väl konstnär eller; hur har han tid att måla överhuvudtaget? Framför allt: Vad säger Helene? Det måste vara skitjobbigt när ens man vill gå i röda skinnbrallor varje dag och spela tv-spel med E-type och äta glass med småtjejer.


Annmarie Skarp & Jan Guillou
Jag läste en mycket intressant artikel på biblioteket om Jan och Annmarie. De träffades när Annmarie var förläggare på Nordstedts. Sedan startade de Piratförlaget tillsammans och nu är de mångmiljonärer. Fast Janne var ju det sedan tidigare. De bor på Strandvägen i en flott våning. När Jan skriver åker han till sin jaktstuga med sin skrivmaskin och sen kommer Annmarie dit på helgen och lagar till alla rådjur som Jan skjutit under veckan. Jan vägrar att använda dator, precis som Ulf Lundell sitter han där och knapprar som om det fortfarande vore 20-tal. Jan och Ulf säger att det är mer genuint så fast alla vet ju att det är för att de inte förstår sig på tekniken. (2000-talet är så hightec att det inte är klokt killar, vet ni att det kallas den digitala tidsåldern?)
Jag skulle dö för att få vara med vid en middag hemma hos Jan och Annmarie. Tänk vad intressant att höra deras middagskonversation, de måste vara de enda vänstersympatisörerna på hela gatan. Och nu till det jag undrar mest; har de separata sovrum? Eller är det bara en fördom jag har om rika 60+are? Generellt tror jag att rich people har separata sovrum i större utsträckning än vanliga människor. Det beror på att de har fler rum än andra och att de har möjlighet till att leva separata liv och ändå vara gifta. Very convenient. Rich people är gifta mest av juridiska skäl när de blir äldre. Detta gäller inte Jan och Annmarie, de är sambos. De tror inte på äktenskapet som instutition.

Jag undrar över fler par. Överklasspar och kulturpar intresserar mig mest. (Dock inte Birgitta & Herman Lindqvist, om dem undrar jag ingenting alls) Allra mest undrar jag, förstås, över Ebba och Horace. Alltid.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Och Viktoriastackarn, hon fick sitta och digga i tv och låtsas att det var bra som hon alltid måste."

det är bara såå klockrent skrivet. jag fick skrattattack nästan när jag läste det. Puss på dig!

06 april, 2006 23:25  
Anonymous Anonym said...

Ja, det är verkligen något att fundera över! Men jag tycker man kan bli lite nedstämd av sånt som att fundera över Ernst och Helen.

07 april, 2006 00:18  
Anonymous Anonym said...

När Tomas Ledin sjunger står hela kungafamiljen och klappar i takt och liksom smådiggar, det är hemskt att se som svensk.

07 april, 2006 11:20  
Blogger Lovisienstadt said...

lovisienstadt: nej! det är underbart! jag hatar tomas ledin men älskar ändå att kungafamiljen älskar honom. det är jättehärligt att de kan smådigga. det skulle aldrig typ tony blair eller prins william göra. möjligen prins albert.

07 april, 2006 12:59  
Anonymous Anonym said...

Jag vägrar att tro att de gillar honom! De måste ju stå och se ut som de tycker det är bra bara för att supporta svensk musikindustri. Den enda som möjligtvis skulle kunna digga Tomas Ledin på riktigt är... Viktoria.

07 april, 2006 16:16  
Blogger Lovisienstadt said...

prognos:
pro tomas ledin: victoria, kungen
against tomas ledin: silvia, madde, c-p

jag skrev mest om deras pepp för att jag inte uppfattade din ironi. jag trodde att du var övertygad om att de älskade honom. att de låtsasdiggade e-type och påriktigtdiggade tomas ledin. som en konstig kontrast.

07 april, 2006 22:15  
Anonymous Anonym said...

Ja,precis. Silvia tror jag säger att hon gillar Tomas bara för att Kungen gör det, fast egentligen tycker hon det är helt pinigt och skämmigt att gå på hans konsert. E-type däremot älskar hon, hon brukar hänga backstage och det har hänt att hon vaknat på Strand hotell dagen efter och sett ett permanentat hår på kudden bredvid.
Burr.

09 april, 2006 13:04  
Anonymous Anonym said...

Ja,precis. Silvia tror jag säger att hon gillar Tomas bara för att Kungen gör det, fast egentligen tycker hon det är helt pinigt och skämmigt att gå på hans konsert. E-type däremot älskar hon, hon brukar hänga backstage och det har hänt att hon vaknat på Strand hotell dagen efter och sett ett permanentat hår på kudden bredvid.
Burr.

09 april, 2006 13:04  
Anonymous Anonym said...

för att understyka min ståndpunkt valde jag att publicera 2 ggr

09 april, 2006 13:06  

Skicka en kommentar

<< Home