onsdag, april 12, 2006

Ibland vet man inte hur ledsen man är

Jag är på Ikea med mina föräldrar. Vi sitter på restaurangen. Jag tänker, ska jag eller ska jag inte. Tvekar. Men så gör jag det. Berättar det känsliga. Och då brister det. Jag börjar storgråta. Som Lille Skutt gråter jag, tårarna bara sprutar rakt ned i min Wallenbergare. Mamma har får också tårar i ögonen för det jag berättat är så sorgligt, men mest är det nog för att jag gråter. Pappa sneglar på mig lite besvärat. Han vet inte hur man ska hantera känsloutbrott som detta och tittar på barnfamiljerna runt om oss. De sitter där med sina vrålgråtandes 1-åringar, han sitter med en toklipande 31-åring. Skämmigt, tänker pappa.

Någonting väldigt svårt har drabbat några i min närhet. Och jag kan inte, vill inte vänja mig vid hur livet drabbar. Jag kan inte betrakta det på distans, tänka ja ja det går väl över, för det gör det ju inte. Det går inte över. Det går aldrig över.

Jag kan inte minnas när jag senast grät offentligt, kan inte minnas att det någonsin hänt faktiskt. Jo, på en flygplats långt borta när min syster skulle resa hem. Då fulgrät jag och hulkade långt efter planet lyft. Men jag var teen då, och teens växlar sina känslor som vädret i april, så det räknas inte.

Som straff för att jag gråtit in public får jag gå runt i varuhuset resten av dagen med två faluröda springor till ögon. Det är jättesvårt att handla för jag ser inte riktigt vad jag stoppar i påsen genom mina gråtsvullna ögon. Och jag tänker att det är väl underligt ändå. Hur skönt det kan vara att gråta en skvätt på Ikea.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och även om inte mamma och pappa har så mycket att göra med det som händer är det väldigt skönt att gråta inför dem. Släppa loss, fälla tårar, grina illa. Fastän man är 31. Eller 26 eller 40.

Jag hoppas att allt är hyfsat okej nu ändå! Även om det inte går över.

12 april, 2006 18:35  
Anonymous Anonym said...

Hej Erina!
Jag hittade din sida av en slump och har läst allt. Vad bra du skriver! Fortsätt så! Det är inte ofta en blogg båda får en att skratta o att gråta. Ville bara att du skulle veta det - att du är bra! Mvh // Tina

13 april, 2006 11:29  
Anonymous Anonym said...

Foxy. Jag tycker alla borde gråta oftare. Gråt är bra, det hjälper.

Tina: Tack snälla, jag blir helt förlägen och blyg av såna fina ord.

Glad påsk!

13 april, 2006 12:13  
Anonymous Anonym said...

Tårar alla dessa tårar. Jag både älskar och hatar dem.

Kram du fina!

13 april, 2006 12:30  

Skicka en kommentar

<< Home