måndag, april 10, 2006

Min mamma hade en rik moster

Jag håller på att inreda min lägenhet i bästa mormorsstil. Gardiner, gamla mattor, golvlampor med fransar, broderade tavlor och prydnadsaker. Det enda som saknas är tallrikar på väggen. Old people gillar ju att sätta upp tallrikarna på väggen istället för att äta på dem. Det är underligt. Jag har aldrig tyckt om minimalism. Jag förstår inte uttryck som Less is more. Jag antar att smakfulla Residence-människor skulle kalla det jag gillar för kitch. Själv kallar jag det hemtrevligt. Det är helt utan ironi jag tycker om mormorsstilen. Jag tycker att den gamla skolans inredning är så mycket finare än nya skolans.

Till saken hör att min mamma hade en rik moster. Hon bodde i en enorm etagelägenhet med tusen vinklar och vrår. Det var heltäckningsmatta i hela hemmet, tjock heltäckningsmatta och tapeter i alla rum och tak målade i olika färger. Hon var konstnär och tyckte det var trevligt att måla i taket. Hon hade tapetserade dörrar också. Det var jättesvårt att hitta toalettdörren eftersom den var tapetserad med samma medaljongtapet som resten av hallen. Jag älskade rika mosterns hem. Eftersom det var hon som ägde fastigheten hon bodde i, hade hon gjort olika små lönnrum och fack i väggarna att gömma allt guld i. Rika mostern gömde cash överallt, hon kände sig inte safe om hon inte hade tjugotusen på fickan. När hon sedan blev gammal och åkte in på hemmet fick vi röja upp i hennes lägenhet. Det var underbart. Guldskor, skärp, väskor, smycken, mattor, elfenbensanikten, hattar åh, så mycket flott jag fick med mig. Hon är min stora förbild när det kommer till livsstil. Hon bara göttade sig hela livet liksom.

När rika mostern dog fick jag ännu mer saker. Jag fyllde ett helt magasin med hennes saker, exempelvis ärvde jag en biblioteksmöbel. Smaka på det ordet biblioteksmöbel. Är det inte underbart, biblioteksmöbeln bara förutsätter att man har ett bibliotek med öppen brasa och tusen böcker att ställa den i. Den accepterar inget annat. I love it.

Nu har jag tryckt in hela rika mosterns möblemang i min apartment, man kan tro att det är en 80-årig dam som bor där. Alla är varmt välkomna hem till mig på ett parti bridge på torsdag. Vet ni var man kan köpa tallrikar att hänga på väggen?

3 Comments:

Blogger Lovisienstadt said...

Jag är DJUPT avundsjuk på dig för att du fick ha en sådan moster!

Och angående mormorsstilen: välkommen hem till mig! Här är nog nästan lika fint som hos dig. Jag har galgar iträdda virkat garn, en Kungen & Silvia-tavla på toaletten, ett asstort ryskt porslinsrådjur, engelskt porslin, skålar i pressat glas, virkat överkast till sängen, en vit kista med rosa rosor, mårbackapelargoner och smådukar som jag inte vet var jag ska sätta. Jag tänker aldrig sluta samla. Vi kanske kan byta mormorsprylar när vi blir trötta på våra egna?

10 april, 2006 23:02  
Anonymous Anonym said...

Det låter jättefint! Menar du allvar med frågan om vart man köper tallrikar till väggar, eller var den liksom mera retorisk?

11 april, 2006 12:23  
Anonymous Anonym said...

Johanna:Jag har inte vågat ta steget fullt ut och köra väggtallrikar. Ännu. Men det bara en tidsfråga innan mina köksskåp gapar tomma.

Lovisa: Du vinner. Lätt. Men visst, vi kan byta porslinssaker och virkade dukar any day now, loppmarknad är mitt middlename.

12 april, 2006 15:22  

Skicka en kommentar

<< Home