måndag, april 10, 2006

THE SARTORIALIST

Det finns tusentals modebloggar. Majoriteten är skrivna av småtjejer och vuxna kvinnor med a little too much time on their hands. De har skitmånga läsare. Det finns en stilguide för män som heter manolo. Kolla vad många kommentarer de har, 77 st och så!

Småtjejerna, och de vuxna, lägger ut bilder av sig själva i dagens outfit med cuttade ansikten. De har ofta på sig jeans, ribbat linne, kofta och halsband. Helt mainstream och casual. De får sedan en massa feedback av sina läsare: " GUUUUUD vad snyggt alltså! Jag dööör! Och vad smal du är! Var har du köpt det ribbade linnet?" Efter det följer en jättelång debatt i kommentatorsfältet om ribbade linnen, om hurvida H&M-linnen tappar formen efter en tvätt eller inte, om hur mycket det är värt att köpa bättre kvalité osv. Ibland kan jag hamna i den typen av diskussioner med väninnor; "Vilka är de ultimata jeansen, den ultimata väskan, de ultimata skorna?" Jag drabbas av akut narkolepsi då. Kan inte hjälpa det. Jag måste köpa hjälm snart eftersom jag somnar så fort man ska diskutera mode i mer än en kvart.

Men så hittade jag någonting underbart! Kolla, här är någonting jättehärligt! Någon lägger ut bilder av sköna Newyorkers mitt i vardan, jag är helt addicted och kan inte få nog. Min favorit är mannen i svart slängkappa och skinnbrallor, försök hitta honom någon gång i slutet av mars. Han är verkligen spännande.

Nu när jag ändå skriver om mode undrar jag var jag kan hitta låga converse, jag är trött på höga och hittar inga låga. Foxy, Bianca? Jag genomsökte en stor del av den amerikanska östkusten efter ett par leopardmönstrade som jag sett helt utan resultat, jag är fortfarande besviken. Av jordens alla mönster är leopardmönstret det allra finaste.

7 Comments:

Blogger Filip said...

Såg senast idag att skobutiken (en av två) i Hässleholm har låga Converse... Dock såg jag inga leopardmönstrade... men tittade inte så noga, var inne för att be om skokartonger till titt-skåp med konfirmanderna imorgon...

Säg vilken storlek du vill ha så kan jag köpa och skicka skorna med Gustaf lagom till första maj :-)

11 april, 2006 22:08  
Anonymous Anonym said...

Annars så finns det två butiker på Gamla Brogatan som säljer..minns inte vad de heter, en kanske heter Sko Uno? Den är i varje fall väldigt "bohème"!

12 april, 2006 12:42  
Blogger Filip said...

Men det kan väl knappast bli mer "bohème" än att köpa conversskor i Hässleholm?

12 april, 2006 13:35  
Anonymous Anonym said...

Tack så mycket Ebba & Filip. Jag har hittat dem nu. På Skouno kan man även köpa sig ett par buffaloskor.

12 april, 2006 15:16  
Anonymous Anonym said...

Och på internnätet, Erina! Där finns god damn allt. Jag gillar Zoovillage, även om de är ganska snåla och fläskar på rejält med porto. Kolla här:

http://se.zoovillage.com/store/brand.asp?
CategoryID=0|0&BrandID=82&Position=1

Parantes: Jag skrev den på två rader. Annars blev det så fult. Jag är estet.

Jag gillar bäst All star canvas ox opt.white shoes, för med dem känner jag mig lite grand som Engla (http://annamirjamaria.blogg.se/).

Gud, jag är så mätt. Nu måste jag knäppa upp jeansen och fotografera mig. Hepåre!

12 april, 2006 15:37  
Anonymous Anonym said...

Jag har vita nu, de är fina. Man ska impregnera dem har jag lärt mig för då håller behåller de vitheten lite längre.

Gillar du Engla? Hon stod framför mig i kön på H&M häromdagen, jag kollade lite extra noga vad hon köpte. Jag har inget emot modebloggar i sig, jag tycker bara de kunde klä sig lite mer edgy på fotona liksom.

13 april, 2006 10:19  
Anonymous Anonym said...

Ah! Mina är beigea. Eller var beigea. Nu är de gråbrunlortiga. Det går inte bort.

Om jag skriver "Japp, jag gillar Engla" ljuger jag, om jag skriver "Nej, jag gillar inte Engla" ljuger jag också. Jag tycker inget särskilt om henne och men jag gillar din blogg hundra gånger mer.

Vad köpte hon?

Gla' Påskkärring!

13 april, 2006 15:30  

Skicka en kommentar

<< Home