onsdag, april 19, 2006

Kära Dr.Phil

Jag skriver till dig för att jag vill fråga dig en grej. Det är lite genant men jag tror liksom att du den enda som skulle kunna ge ett rakt och ärligt svar. Jag har frågat andra, men de bara ser ned, ser bort, svarar svävande.

Mitt problem är att jag uppfattas som yngre än jag är. Mentalt alltså, inte utseendemässigt. Jag har märkt, att när jag ringer sjukvårdsupplysningen exempelvis, så talar tanterna jättesnällt och långsamt för att de tror att jag är ett barn. Sedan, när jag säger mitt personnummer, tänker de ”ja, ja hon är väl förståndshandikappad eller nåt” och talar ännu långsammare eller så börjar de tala snabbt och otrevligt som till en vanlig vuxen. En gång för några år sedan, när jag ringde SJ för att boka biljett åt mig och min då 6-åriga systerdotter, hände följande (och detta är helt sant, I swear):

Moi: ” Hej. Jag vill boka en biljett från Gbg till Sthlm på fredag för två personer runt klockan två. En vuxen och ett barn.”

Monsieur bokare: ” Okej. Då hittar jag en kärra här som går 14.14 och är framme 17.30. Blir det bra? ”

Moi: ” Japp. Det blir bra, vad kostar det om man är sex år?”

Monsieur bokare jättetydligt och jäättelångsamt: ” JA ALLTSÅ. OM DU ÄR SEX ÅR SÅ KOSTAR DET INGET OM DU RESER MED EN VUXEN. KOMMER MAMMA ELLER PAPPA ÅKA MED DIG?”

Moi: "Men...men..
Moi: ...jag är inte sex år. Jag är tjugosex år."

Monsieur bokare: "Det var som attan du!"

Jag har inte jättebarnslig röst heller, bara lite, den är mest bara töntig. Jag snappar liksom inte alltid upp allt så bra heller. Det kan vara helt vanliga saker, som att jag den senaste tiden fått frågan ” Har du familj?” vid upprepade tillfällen. Då svarar jag att det har jag fast de bor inte här. Då tittar Frågaren på mig lite konstigt. Så jag säger att de bor i Habo och i Göteborg för det gör de ju. Då säger Frågaren inget mer. Nu har jag förstått att Frågaren undrar om jag har egen familj. Det är därför Frågaren blir tyst när jag säger att de bor långt borta. Frågarna tror att jag har några barn som jag dumpade i Gbg och i något som heter Habo och sen drog jag till Stockholm för att leva loppan och nu skiter jag i barna. Om de visste att jag med familj menar två pensionärer och en 36-årig syster skulle de förstå att jag inte är någon homewrecker direkt utan bara en oskyldig.

- Har du familj?
- Nej.

Kära dr. Phil, jag blir nästan lite ledsen när jag skriver detta. Jag känner mig aldrig ensam, jag är inte ensam. Det är bara Frågan som gör mig lite ensam om du förstår.

Nu ska jag inte uppta din tid mer. Du är ju säkert busy med att spela in shower, ringa Oprah, casha för din frus plastikoperationer och dylikt. Så. Nu vill jag ställa frågan som är hela anledningen till att jag skriver till dig:

Är jag normal?

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag har ett liknande problem. i mittfall är det mitt utseende. inte ens två år kvar till the big 30 och jag kan fortfarande åka på barnbiljett (16 år) på bussen. jag blir aldrig tagen seriöst av okända och behandlad som en fjortis. är jag normal?

20 april, 2006 12:48  
Anonymous Anonym said...

Åh, det är ju inte jag utan Dr Phil som ska svara på detta men jag tycker det verkar betydligt mer angenämt ut att se ung ut än att uttrycka sig ungt. Jag hoppas doctorn dyker upp snart för en counsellingsession.

20 april, 2006 13:31  
Anonymous Anonym said...

Well, var och en för sig är ni säkert helt normala båda två. Om ni var morphade till en och samma person skulle nog läget vara ett annat.

20 april, 2006 14:37  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle gärna se ut som 16. Jag vill tillägga att mitt IQ är helt normalt, jag har inga tal och skrivsvårigheter och jag kan föra mig i sociala sammanhang. Om någon undrar.

20 april, 2006 15:47  
Anonymous Anonym said...

Erina. Jag är lite orolig över ditt starka behov av bekräftelse och tröst. Självklart kan du inte lasta dig själv för de missförstånd som kan uppstå pga dina ordval och din ungdomliga röst. Naturligtvis borde monsieur bokare begripa att sexåringar inte vanligtvis ringer och bokar biljetter till sig själva och medhavda vuxna. Det, vill jag säga, är inte speciellt normalt att tro.
Samtidigt måste jag säga att du har en (antagligen hälsosam) ungdomlig inställning till dig själv, hade du insett att du verkligen är 30 hade du ju såklart haft en sån gnagande ångest över att du inte ännu bildat någon familj att du när du får frågan om familj rodnat och sluddrat något otydligt, gamlingar i Habo hade då varit det sista du tänkte på.
Sluta oroa dig om dessa saker är mitt tips. Rätt som det är så kommer du ha nojor över gråa hår (eller som i mitt fall, avsaknaden därav) och då kommer denna oro snarare framstå som ett varmt ungdomsminne.

20 april, 2006 19:21  
Anonymous Anonym said...

Tack Phil. Jag känner mig trygg och lugn nu. Tack för terapin.

Slutsats: Jag är retarded men nöjd med det.

21 april, 2006 11:39  
Blogger joelh said...

det är samma sak för min fru - fast med utseendet i och för sig. hon uppfattas som ett litet barn, men så är hon dessutom gift, så folk blir superchockade. ("16 år och gift sen två år!?" nej, inte riktig men nästan) och jag framstår som värsta barnarövaren.

när vi ändå är inne på ungdom. har du sett: http://sunco.blogg.se? en oslipad diamant, om man får uttala sig som stolt storebror (:

21 april, 2006 23:47  
Anonymous Anonym said...

Lyllo dig. Flickhustrur är de bästa fruarna har jag hört. Jättefint namn har hon också. När jag var liten hette alla mina dockor Lydia efter Debbie Allen i Fame. Jag själv brukade heta Laila efter Laila Dahl.
Jag ska kolla din lillbrolla, jag har träffat honom flera ggr tror jag.

26 april, 2006 10:15  

Skicka en kommentar

<< Home