torsdag, april 20, 2006

One of those days

Å jag har värsta fuldagen idag. Jag ser ut som jag ätit crack till frukost. Jag är skittrött. Helst hade jag bara velat vara hemma och tala med mina blommor idag. Vi kommunicerar dåligt, jag hade gärna velat ta den här dagen för att bonda lite. Igår kväll talade jag lite med lena rösten med min lilla vita blomma (vet ej sorten men den ser ut som stora vitsippor):
Lena rösten:
- Nu får du säga hur du vill ha det, vill du ha sol, vill du ha halvljust, vill du ha darkness? Nu har vi provat allt och du ser fortfarande ledsen ut. Tala till mig snälla lilla blomma.
Flower:
- Ynk ynk.
Lena rösten:
- Jag förstår inte. Jag ger dig vatten, men du, du ger mig ingenting tillbaka. Vi kan inte ha det såhär längre. Snälla, dö inte ifrån mig lilla blomma.

Sedan blev det natt och då kom jag på att jag måste plantera mina små vita penseér som stått i påsar i hallen i två dagar och ropat mitt namn. Detta valde jag att göra i köket, det var lite för kallt på ballen mitt i natten så nu är det fullt av jord på hela spisen. Det är svårt att odla sitt trädgårdsintresse i stan, I´m telling you. Efter odlandet åt jag glass. Jag somnade jättejättesent för att vakna klockan fem och då snöade det, jag blev orolig för penseérna och var tvungen att gå upp och titta till dem. Jag somnade aldrig om och jag känner att jag bara vill lägga mig ned på en bädd av penseér och somna in för gott. Nu vill jag äta crack till lunch för att se om det hjälper.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Storadamen. Vita penseér är ett ålderstecken. Ingen kommer längre att ta dig för babygirl. Förra veckan täcktes mina vita darlingar av ett snötäcke. Jag vaknade mitt i natten och släpade in alla krukorna från trädgården för att rädda liv. Förgäves brände jag ut mig nattetid. Penseér klarar minus 5 grader. Jag hade dessutom hoppats att tunga kruklyft skulle få bebisen vilja komma ut, men icke. Babyn hänger sig kvar trots att den skulle varit ute i solskenet i Växjö redan i måndags. Åh Conny (eller Jonny?) jag vill inget hellre än att sitta på din fina balkong och snacka. Snart kommer jag.

20 april, 2006 15:44  
Anonymous Anonym said...

Molly, jag var inne på Kronobergsbebisar senast för två minuter sen, efter det kollade jag runorna men fann dig inte. Flora har visst inte så bråttom.

Jag vet att penséer är tåliga men det känns ändå som att jag skulle vilja täcka över dem med ett täcke köldslagna nätter. Nu har jag konsulterat mamma om den andra blomman och hon sa att den heter Lyckliga Lotta. Men mamma, varför är just min Lotta olycklig sa jag. Då sa hon att den nog dött för att den torkade ut i solen. Jag vägrar att tro det, när jag kommer hem ska jag prata lite mer med Lotta.

När tror du att det är dags att byta till Mårbackapelargoner? Jag tänkte mig nån gång i slutet av maj, är det rätt och riktigt? Jag skulle även vilja odla lite tomat kanske, de är väl tacksamma?

20 april, 2006 16:27  
Blogger husmodern said...

En kurator hann före när jag skulle agera blomexpert. Snopet. Frågar du min man så är tomater inte värt mödan och dessutom MYCKET svårt. I år får Lernis något annat bakom det rangliga växthusfönstret. Kanske bara några tantdahlior. Man ska iallafall inte fröså tomaterna utan köpa en härligt frodig uppvuxen körsbärsbusktomat kanske. Då kanske man kan lyckas fint på en solig balkong. Och så lite specialtomatgödsel som främjar blommor=tomat. Sen kan du pensla i blommorna med din lilla akvarellpensel och leka att du är en pollinerande fjäril. Tomatgödslet lär dessutom vara bra för pelargoner för att de ska blomma rikligt och inte bara bli fulla med blad.

20 april, 2006 20:29  
Anonymous Anonym said...

Sitter fet och ful på Älmhultsbibblan. Det känns som högsommar ute, men jag orkar inte le längre. Svärmor är hemma och styr och ställer, så jag passade på att slå ihjäl ett par timmar här. Jag har just lusläst senaste nummret av ALLT OM TRÄDGÅRD. Det finns så många fina tips och idéer. Jag känner bara att det är att ha tagit sig vatten över huvudet att ha en hel trädgård att ta ansvar för. Jag är mycket latare än jag ger intryck av. En balkong är perfekt. Nu Erika vill jag tipsa dej om fina grejer till ballen. Skit i Lyckliga Lotta och Flitiga Lisa samt Hortensior, de där blommorna kräver för mycket omsorg och vattning. Satsa istället på några enklare kort, som dessutom kommer att höja din gröna status. Blanda ner några vackert blå pärlhyasinter bland dina vita penséer eller kanske några Irisar på lök = Tåliga och vackra så här års. Jag håller med husmodern; skippa tomater och vänta med Mårbacka pelargoniorna tills slutet av maj. Själv tänker jag även köpa Appelblossom pelargonior i år. De har ett vackert bladverk och har härliga och tjocka blommor. Ett annat balkongtips är kryddväxter så som timjan, citonmeliss, oregano, rosmarin och dragon. Skit i basilikan, den dör så lätt utomhus. Plantera alla kryddväxterna i en stor kruka, så kan du skörda (och bruka jorden) var dag. Men vänta några veckor med att sätta ut kryddorna! Och sen när sommaren kommer kan du ha vackra lavendelbuskar i krukor. Dem kan du dessutom åka ifrån utan att de avlider.
Nu går jag in på GP:s familjesida och diktar en vers om mitt eget korta livsöde.

21 april, 2006 10:47  
Anonymous Anonym said...

Åh Husmodern. Åh Molly. Ni är riktiga kvinnor. Ni kan allt om som är värt att veta om blommor & bin, hus och barn.
Jag ska göra precis som ni säger så kanske jag blir lika framgångsrik som ni. Jag ska inte ha en tomatbuske. Min balle är mot öster så det är inte jättemycket sol, bara lite på förmis. Så Molly, man kan sätta alla kryddor i EN bunke, det tyckte jag var ett matnyttigt tips. Jag ska inte ha basilika. Men jag undrar, ska jag verkligen ha kryddor fast jag inte lagar mat? Jag äter aldrig hemma. Men jag kanske ska ha det för syns skull? Olyckliga Lotta är fortfarande olycklig, hon har inte stått på ballen utan inomhus, i en transparent, svagt rosa kruka som är menad för en orkidé. Jag ska köpa en orkidé imorgon. Jag ska pensla den med gödsel som Husmodern sa.

Ska jag verkligen blanda vita & blå penséer, det tycker jag verkar djärvt. När jag var på Plantagen, JAG ÄLSKAR PLANTAGEN, valde jag mellan en violblå som skiftade i orange, som en soluppgåmg ungefär, och vit. Jag valde vit för jag tyckte den andra var något vågad men oh så fin.

Kan vi inte prata lite mer om Plantagen, alltså vilket underbart ställe! När ni kommer hit ska vi åka till Plantagen vid Ulriksdals slott, det är heavenly. I thought I died and come to heaven när jag var där sist. Åh nu känner mig som en riktig tjej när jag får tala om sånt här med er. Vilka är era favoritblommor?

21 april, 2006 12:04  

Skicka en kommentar

<< Home