söndag, oktober 29, 2006

Dagen då det blåste så mycket

Det har blåst i helgen. Snålblåst på balkongen och en liten storm i mitt bröst. Jag klarade mig. Det gjorde blomkrukerna på ballekongen också. Symboliskt.

Det finns ett par i mitt kvarter, jag ser dem flera gånger i veckan. På Ica, i parken, i allén. Alltid tillsammans, det har aldrig hänt att jag träffat endast en del av paret, eller en del av paret med någon annan människa. Som John & Yoko. Eller Paul och Linda. De fascinerar. Och ger kräkkänslor.

But why?

Kanske för att man är så indoktrinerad med att känslomässigt oberoende är frihet. Det är ju inte sant. Det är ensamhet.

Motsatsen då - symbios? Vad tycker vi om det? Vet inte. För den utomstående är det ju rena vinterkräksjukan att umgås med några som lever så. Men för de som är i det? De kanske har det gött? Alltid nån som står breve och fångar om man råkar svimma på Ica exempelvis. ( Det hände mig en gång. Jag slog huvet i stengolv och sen fick jag kvickna till i personalrummet. Där fick jag kex och vatten. Det var trevligt.)

Paul & Linda var ju bara ifrån varandra typ tre nätter under de tvåhundra år de var gifta. Är det normalt? Nu säger Paul McCartneys nuvarande fru, soon to be exwife, att tjänstefolket sagt att Paul slog Linda, men hon är nog bara bitter. Hon ville nog också leva symbios med Paulie, men det gick inte för Linda var fortfarande i hans heart. Så måste det ha varit.

Yoko och John. Samma där. Är det en coincidence att John och Paul valde symboisen? Är det bara jagsvaga personer som kan gå i symbios? Men Yoko, hon verkar väl tuff, John har jag ingen uppfattning om.

Kan det vara så att det helt enkelt blåser lite mindre när någon alltid står som ett vindskydd vid ens sida? Eller stormar det mera? Ibland har man läst en notis i tidningen om när det slår slint i symbiosen. Exempelvis på små jordenruntseglatser, då en i symbiosen slår ihjäl partnern och slänger den överbord skepp o´hoj bara för att den tjata så mycket.

Jag undrar om Yoko någonsin älskat någon annan man efter John, jag tror inte det. Är det osunt eller fint? Kan inte bestämma mig.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är osunt! Äckligt! Onaturligt! Som incest eller pedofili!

30 oktober, 2006 15:48  
Anonymous Anonym said...

Guva du är dramatisk. Om Yoko skulle höra dig vanära Johnnys minne på detta vis hade du haft en bullet in your head innan gryningen.

30 oktober, 2006 16:12  

Skicka en kommentar

<< Home