måndag, oktober 16, 2006

Trubbel.

Kära dagbok

När jag var ung var kung av integritet. Nu vet jag inte riktigt vad jag är. Jo, det vet jag. För jag är tungviktsmästare i självutlämnande. Och trubbel. Jag är trubbel.

Detta är min vilsnaste höst ever, sa jag till någon igår.

Mycket vatten har runnit under mina broar. Då menar jag inte att jag drabbats av inkontinens utan jag skriver i metaforer precis som de gamla grekerna.

Det händer att jag saknar min före detta svärfar. Jag har en thing för pappor. Särskilt för den pappan. När jag var hemma hos dem för första gången satt han vid det vita pianot och sjöng Trubbel av Olle Adolphsson. Jag älskar den sången. Särskilt:

Sen blev jag bjuden på konjak och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Förenad med min karaktär för jag har aldrig
förmått att säga nej till någonting som helst

Inte jag heller, Olle. Inte jag heller.

La mig på sängen med kappa, skor och väska när jag kom hem igår. Ringde ett nattligt samtal till Lady. Vaknade klockan fyra på morgonen och tyckte det var läge att ta av sig trenchen och vantarna. Kunde inte somna om. Sen åkte jag fel till jobbet och kom jättejättesent och efter typ tio minuter gick jag ut och åt lunch med en liten pop-prins som heter Joel. I två timmar. Får nog kicken imorgon. Det var det värt.

Nu hem till Carin och kolla gråtfilm. Vi älskar sånt. Cancer, impossible love, olyckliga slut. Samt koreanska stumfilmer. Dem älskar vi också. Allafall jag.

Sen cykla över Västerbron och leta stjärnor.





7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och jag saknar dig! Jag är säker på att svärfadern även saknar dig!
Kram
Svägerskan FD

16 oktober, 2006 19:42  
Anonymous Anonym said...

Nej men du, du låter ju super sad. Ja visst suger hösten alltid. Och livet likaså ibland. Men du har ju sån potential!! Jag tror på dej och vet att du har en mkt ljus framtid. Att vara kung av integritiet är ingen merit. Ask me. Det är tufft att släppa sargen och låta vattnet flöda. Jag och tre till önskar inget hellre än att komma till dej och gästa den 2-4 nov. Då ska vi skratta som förr.

16 oktober, 2006 21:44  
Anonymous Anonym said...

du har ändå ett vackert liv. det förstår jag mellan raderna.

16 oktober, 2006 23:15  
Anonymous Anonym said...

På tal om "Kära dagbok..." Jag läste i en gammal dagbok i helgen och upptäckte att jag lever exakt samma liv idag som för tio år sedan. Sad. Insåg att saker inte drabbar mig, utan att jag med alldeles egen kraft skapar det som hjänder mig. Sad. Trodde att jag, som du, upplevde min mest vilsna höst ever. Men ack, många vilsna höstar har upplevts. Ska vi ta med karta och kompass ikväll Erina?!

17 oktober, 2006 08:55  
Anonymous Anonym said...

Men vet ni vad!!! Helt plötsligt händer det och då gäller det att vara beredd.
Hösten är lite mörk och ledsam, men det är rätt mysigt också.

Kram
Hällsvik

17 oktober, 2006 14:51  
Blogger husmodern said...

fyra glas vin
och gråt över alla
och allas sorger
och Vitnos som skjöts av stutuppfödaren i Tomterna
ofödda barn
och elever vars föräldrar gråter av uppgivenhet
och kömpisar som letar och famlar efter hus och hälsa och kramar och framtid
och jag ville inte skapa illasinnade rykten
jag ville krossa min integritet

17 oktober, 2006 22:40  
Anonymous Anonym said...

Tack Kerko du fina.

20 oktober, 2006 10:54  

Skicka en kommentar

<< Home