fredag, april 13, 2007

Skiten mot eliten


Mona Sahlins styrka är att hon talar med bönder på bönders vis. Hennes svagaste stunder är när hon försöker tala latin med de lärde. Där nånstans krackelerar politikern och raggarbruden från Sollefteå träder in. Dock, en trevlig raggarbrud. Ammad, fostrad, utbildad av SSU. Tjejen i raggarbilen som är bästa polare med Zack. Han kommer ifrån Änglagård.(Ja, hon och richard är bästa vänner privat irl)

In the head:
Äh, jag tappa bort mig, orkar inte skriva nån politisk personanalys. Glöm det. Gå och läs nån ledarsida istället.

Anyways.

Hade jag orkat hade jag kunnat dra nån enkel, lättköpt parallel mellan föregående text och den jag kommer skriva nu- men, men.

Nyligen träffa jag en neurokirurg.

Det här var tänkt att bli en text om intellektuellt underläge. Hatar intellektuellt underläge.

Sen träffa jag en framgångsrik investmentbanker.

Jag talade med kirurgen på bondens vis, frågade alla upptänkliga frågor jag lärt mig från E.R, Chicago hope, Grey´s, House, Scrubs, Vita lögner (skoja), Doktorn kan komma o.s.v. Jag frågade om kärlek i linneförråden, om hygienen hos sjukvårdspersonalen. Han svarade tålmodigt, ej på ett superior, drygt sätt, utan snällt på ett trevligt, respektfullt vis. Lätt road glimt i ögat avslöjade dock hans totala överläge.

Investmentbankern var, även han, superior på ett nästan löjligt tydligt vis. Svårt. Jag vet inget om finanser, kvantmatematik och Londonbanker. Jag frågade honom vad jag skulle fråga nästa gång jag träffade någon i hans position, han gav mig några idiotsäkra tips och råd hur jag skulle uttrycka mig för att framstå som en slipad kniv i lådan. Skitbra ju. Har en känsla av att jag kommer få användning av det när jag ska börja solovåra gubbar i vår.

(obs! Träffa finanskille från lumpargänget när jag klev av t-banan en dag. Bägaren heter han. Han älskar Hongkong, räntor, samt hårdrock. Allafall. Han klev på tåget o jag klev av, han prata i telefon så vi kunde inte heja, istället höjde vi bara händerna och förenades i en gammal traditionell high five, det hela var över på en sekund. Det var så roligt alltså, fick värsta fnissanfallet och var tvungen att stå still på perrongen så att jag inte skulle kissa ned mig. A. Eller, man kanske måste ha varit där.)

4 Comments:

Blogger MP said...

Jag tycker du verkar så bra.

15 april, 2007 21:20  
Anonymous Anonym said...

Ah, du har bytt till sol och vår uppe i vänsterhörnet - jag gissar du svepte gossen av golvet där på Designtorget och nu som bäst sol-och-vårar honom. Väl arbetat. Eva

16 april, 2007 17:33  
Anonymous Anonym said...

NAJ Eva, jag glömde kolla! Är så upptagen med att skinna äldre män att jag glömmer se åt unga. Cyklar förbi så snart jag kan. Lovar!

16 april, 2007 19:00  
Anonymous Anonym said...

Matilda, tack du är söt. Dessvärre är jag en dålig människa.

16 april, 2007 19:02  

Skicka en kommentar

<< Home