torsdag, juni 01, 2006

Hej hej Monika

Går till 7-11 på min gata på väg till jobbet för att köpa en liten yogurt till frukost. Utanför butiken, precis vid ingången, sitter ett printat A-4. Texten lyder:
"Kärleksförklaring till Monika
Vi träffades när vi red och har nu har vi varit tillsammans i två år bla bla bla..."
Alltså, jag hinner inte läsa längre än till första meningen trots att jag läser jättesnabbt för jag tänker jättesnabbt också. Jag tänker " är det här bra eller dåligt, här kan jag ju inte stå och läsa för då tror ju alla bergis att jag är monika pinigt jag drar" så jag går.

På väg till t-banan kan jag inte bestämma mig; var det charmigt eller cheesy av monikalovern? Kärleksförklaringen innehöll ju säkerligen ett litet frieri på slutet, var det ett bra eller dåligt sätt att fria på? Overkill? Det kanske var ett internt skämt dem emellan, typ städar du inte så friar jag på 7eleven, eller nåt. Hursomhelst så blev jag lite glad på något sätt, för kärlek är väl alltid bra tänker jag, även den på ett skrynkligt A-4 en regnig morgon. Känner Monika som jag eller sitter hon på Arlanda express i denna stund?

En kvart senare, i t-banan, springer jag på en bekant. Han ska gifta sig berättar han och han är så kär, så lycklig, har aldrig känt så här bla bla. Har du inte? tänker jag för jag har sett honom med åtskilliga flickvänner och varje gång är det; "så kär, så lycklig, har aldrig känt såhär"... Men vänta nu. Han har ju alltid känt såhär. För alla. Alltid. Nu känner han extra mycket så för att han trettifyra och old och har panic och då måste han tro att det känns extra bra den här gången. Jag är inte cynisk nu, jag tycker bara att han är onyanserad.

Det slår mig inte förrän en stund efteråt, på tåget. Visst heter väl hans tjej...Monika?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Erina! studenthemmet Clemenceau, Frankrike, följer alla din blogg nu :) Kommer hem om tre veckor nu. Glass på Dramatentrappan - pass på!

02 juni, 2006 13:49  
Anonymous Anonym said...

Så sant. Eller dom som säger att de träffat sin livs kärlek när de redan skaffat två barn. Skaffar man barn med nåt annat än sitt livs kärlek? Är jag också en cynisk jävel? Eller bara realistisk?

03 juni, 2006 23:01  
Anonymous Anonym said...

Tycker att gesten är alldeles för snål.
Man ska TA I när man är kär.
Inte småfjutta med lappar på Konsum eller vad det nu var.
Minst en bok med dedikation, eller stor sprejning av namn på gatan utanför.
STORT. Stora gester.
Hade jag varit Monika hade jag gjort slut för länge sen.

06 juni, 2006 11:19  
Anonymous Anonym said...

Eller flygplan som skriver I love Erina. Då skulle jag gifta mig på en kvart.

07 juni, 2006 11:08  

Skicka en kommentar

<< Home