måndag, juli 03, 2006

with a little help from my friends

Det är summertime och jag har börjat tycka att the living is easy. Vakna, cykla, bada, dansa. Så lätt. Mitt hem är som en fritidsgård, sitta med vännerna på ballyn med gitarr och rosé och sjunga franska visor. Ha ha vad pretto vi är, det är som att Richard Wolff tagit sin boning i oss.

Anyways, jag hade glömt hur bra jag är på att cykla. Det är överraskande, med tanke på hur dålig balance jag har. I tillvaron. Och i kroppen. Jag cyklar jättesnabbt, överskrider trafikregler och tar många risker. Living on the edge. Jag ska köpa cykelhjälm. Men. Är det snyggt? Nä. Men värt.
Vid Medis skulle jag backa in cykeln lite vid ett övergångsställe och råkade backa på en gångare, en mc-kille. Med zztopskägg och fläta. Jag ba förlåt. Hans blick dödade mig, DÖDADE mig, just så på en sekund. Så jag kolla hans väst och där stod Hells angels. Jag borde haft hjälm.

Så jag har hängt med alla vännerna, de unga och de gamla och det gjorde mig glad. När min vän Petty var här förra helgen utbrast hon: "Vilka UNDERBARA vänner du har" på sin Glennströmberggöteborska och jag blev helt uppbåst och stolt och tänkte a, det har jag. Vi låg i gräset i Humlan, jag och gammelvännerna, och jag bara babblade och babblade med nya Bonnie Tyler-rösten och det bästa av allt, det var att Matti lagt sig till med intellectual newyorkerlooken. Min bästa look. Helt underbar. Som Woody Allen. Rocky var Mia Farrow. Inte Soon-Li, henne gillar vi inte. Jag var Miss Ellie meets Laura Ashley. Råful. Verkligen.

Sen tappa jag rösten och jag märkte att alla tyckte det var skönt.

Ibland kan jag tänka att jag inte är bra för the youngsters, att jag inte är en bra vuxen. Men så fick jag en present av Pretty boy igår, ett skärp med guldrosor på i en kartong där det stod Mentor på, trots att jag är en bad mentor med dåliga läror fick jag det. Det var fint. På kvällen träffade jag en indier som hette Arne. Det var spektakulärt tyckte jag. Men jag låtsades som att det inte var det, som att jag tyckte det var helt vanligt att vara född i Afrika i en indisk stam och heta Arne. Det är det inte. Säg inte till Arne att jag sa det.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

How about pizza på Ibiza?

03 juli, 2006 15:20  
Anonymous Anonym said...

Ge daj, you beach bum you.

03 juli, 2006 15:48  
Anonymous Anonym said...

Men asså, du kan ta med Arne om det hänger på det.

03 juli, 2006 16:00  
Anonymous Anonym said...

Åh, cykelblogg, fint!

Man vänjer sig vid cykelhjälm, även om det förtar lite av känslan av frihet-och-vind-i-håret, och inte riktigt är så bra de dagar man försöker ha lite fluffigt hår. Cykelhjälm is very no fluff. Men bra mot Hellsänglar, och mot turister som av nån märklig anledning inte fattar att den vita bilden av en cykel som målats på asfalten inte betyder "flanera gärna just här, och ha inte bråttom!".

Men "ballyn"? Jag tycker du ska stå för din balle, trots tidigare bloggkritik i ämnet.

03 juli, 2006 20:02  
Anonymous Anonym said...

Inte bra att ta risker i trafiken.Trafiken är ingen lekplats där man ska testa sina gränser. Om du cyklar för fort och struntar i trafikregler och tar risker bör du väl i första hand se över ditt beteende hellre än tro att fånig cykelhjälm skulle göra nån skillnad. Hjälmen skyddar bara i begränsad omfattning och är inget substitut för att slippa följa trafikregler.

06 juli, 2006 18:22  

Skicka en kommentar

<< Home